Cum se alege corect temperatura de culoare a becurilor

Vă întrebați în ce categorie de culoare se încadrează o anumită sursă de lumină? Este nevoie să știm numărul de kelvini sau temperatura de culoare a sursei. Informația despre numărul de kelvini trebuie  fie menționată pe

4 Facts: Must Know About Color Temperature for LED lighting | PA LED cutia fiecărui bec comercializat, iar aici se aplică o regulă simplă: cu cât numărul de kelvini este mai mare, cu atât lumină este mai albă sau albastră.

În ceea ce privește temperatura culorii, este important să amintim cercetările efectuate de fizicianul Andrieș Kruithof. Acesta a descoperit o legătura strânsă dintre culoarea sursei de lumină și intensitatea luminii. Potrivit cercetărilor acestuia, la un nivel scăzut al intensității luminii, oamenii preferă o temperatură de culoare mai caldă, iar cu cât intensitatea crește, preferă surse de lumină cu un număr mai mare de kelvini. La o intensitate de 20 lux se potrivește cel mai bine lumina cu temperatura de culoare în jur de 2.000 K, iar la valori peste 300 lux se potrivește lumina de peste 4.000 K și tot așa.

LED interior lighting | OSRAM Automotive

Becurile cu valori ale temperaturii de culoare de până la 3500K au o tentă gălbuie. Becurile cu valori în intervalul 3500-4100K emit o lumina cu o tentă albă iar becurile cu valori de peste 4200K degajă o lumina cu tentă albastră. Pe piață există și becuri care emit lumina  cu o temperatura de 6000 Kelvin, albăstruie, care este însă foarte apreciată de mulți dintre conducători auto, totodată  conducători auto cred  cu cât această valoare este mai mare, cu atât vor avea o intensitate luminoasă mai mare și în consecință vor vedea mai bine. De fapt, în zona 3500-5500 se obține cea mai bună iluminare în condiții atmosferice normale.

Deși unora le vine greu de crezut, lămpile cu xenon nu stau la fel de bine la toate capitolele (în cazul nostru, la toate condițiile de trafic). Mulți șoferi care utilizează lămpi cu xenon au descoperit  pe ploaie, ninsoare sau ceață, lumina dată de xenon în loc  le mărească vizibilitatea le-o reduce drastic. Acesta a devenit un fel de "mit urban" de care se leagă cei mai mulți șoferi care nu vor sau nu-și permit un sistem de iluminare cu xenon. Dar ce se întâmplă de fapt?

Cu cât această valoare Kelvin a luminii este mai mare, cu atât mai multă lumina se reflectă înapoi la șofer mărind vizibiliatea pe timpul nopții. Deoarece lumina produsă de lămpile cu xenon este mai albă, deci este emisă într-un spectru mai larg de frecvente în domeniul vizibil, această se va reflectă dintr-un număr mai mare de obiecte de diferite culori care sunt iluminate. Din acest motiv lămpile cu xenon sunt atât de apreciate pentru vizibilitatea pe care o oferă pe timp de noapte. Această capacitate mărită de reflexie și dispersie a luminii are însă efecte adverse atunci când este reflectată sau dispersată de către particulele fine de apă care formează ceaţa, sau de picăturile de ploaie, respectiv de fulgii de zăpadă. Mulți șoferi au rămas surprinși în mod neplăcut de aceste efecte atunci când au pornit faza scurtă sau lungă pe timp de ceață și nu au mai văzut aproape nimic în jurul lor.

Becurile cu valori mai scăzute ale intensității luminoase pe scară Kelvin se comportă mult mai bine în aceste condiții meteo deoarece lumina emisă este formată din radiații luminoase din spectrul vizibil cu lungime de undă mai mareAcestea oferă un contrast mai bun în condiții de ceață, ploaie sau ninsoare prin reducerea fenomenului de dispersie a luminii. Culorile cu lungime de undă mai mare difuzează (se împrastie) mai puțîn și reflectă cea mai mare parte din lumina vizibilă înapoi la şofer. Din această cauza, încă sunt preferate becurile de tip halogen în proiectoarele de ceaţă.

În concluzie putem spune  pentru a obține cea mai bună iluminare în condiții atmosferice normale trebuie  alegeți becurile cu o temperatura cuprinsă între 3500k și 5500k.