Despre bateriirle auto

Tipuri de baterii auto
Vehiculele moderne impun cerințe ridicate în ceea ce privește performanța bateriei, care înseamnă mult mai mult decât simpla pornire a vehiculului. Cel mai proeminent sistem este start-stop, care a fost dezvoltat pentru a reduce emisiile de CO2 și consumul de combustibil. O baterie special concepută este absolut necesară pentru start/stop.

Baterie cu sistem start/stop
AGM (absorbent glass mat)
Bateria AGM este potrivită pentru vehiculele de clasă medie și superioară cu cerințe ridicate de energie cauzate de un număr mare de aparate suplimentare și pentru vehiculele echipate cu un sistem start/stop avansat, inclusiv încărcare regenerativă. În același timp, este utilizată și pentru vehiculele în care bateria este amplasată în podeaua mașinii sau în compartimentul pentru bagaje, atât din motive de performanță, cât și de siguranță. (Cu o baterie AGM nu există riscul de scurgere a electrolitului).

EFB (Enhanced Flooded Battery)
Bateria EFB este o baterie de pornire rezistentă la solicitări ciclice. În ultimii ani, aceasta a fost utilizată în sistemele start-stop fără încărcare regenerativă și, în general, pentru vehiculele din clasele inferioare. Dar aici se aplică excepții, de exemplu, atunci când pe același model din clasele inferioare este instalat un încălzitor independent cu bateria EFB furnizată standard. În producția originală, acest model are o baterie AGM.

Baterie fără sistem start/stop
SLI (acid cu plumb sigilat)
Bateria SLI este o baterie sigilată cu acid de plumb care este fiabilă, nu necesită întreținere și este concepută pentru toate vehiculele fără funcție start/stop.

Ce trebuie să știți pentru a alege o baterie auto nouă
Dimensiuni, polaritate, diametrul terminalelor polare
- Lățimea, înălțimea și lungimea noii baterii trebuie să fie păstrate în conformitate cu specificațiile producătorului.
- Atunci când alegeți, veți întâlni și termenul de polaritate a bateriei, care reprezintă amplasarea polului pozitiv. Dacă polul pozitiv se află în dreapta, bateria este corectă și invers.
- Deși piața europeană folosește diametre universale ale capetelor polilor, unele mărci asiatice pot avea un diametru mai mic.

Tensiunea bateriei auto
este dată în volți (V), autoturismele obișnuite de astăzi au o tensiune de doisprezece volți (12 V), sau un nou circuit de 48 V, dar chiar și în acest caz, majoritatea mașinilor au o baterie de 12 V pe lângă cea de 48 V.

Capacitatea bateriei autoturismelor
Este dată în amperi-oră (Ah), iar capacitatea corectă este determinată de producătorul autoturismului în funcție de echipamentul original, de sarcina electrică, de motorizare și de mulți alți parametri.

Curentul de pornire
Este precizat în amperi (A), determină cât curent este capabilă să furnizeze bateria pentru o perioadă scurtă de timp în timpul demarajului.

Versiunea inferioară (șină de podea)
Bateriile au diferite versiuni inferioare, cea mai frecventă este montajul B13 cu un picior ridicat pentru montare. O altă variantă este B00 fără șine de montaj inferioare, când bateria este montată peste partea superioară a acesteia. Este des întâlnită la mașinile japoneze și coreene.

Întrebări frecvente


Pot să schimb AGM și EFB?
Bateriile AGM trebuie întotdeauna înlocuite cu baterii AGM. În același timp, bateria EFB trebuie înlocuită cu o baterie EFB nouă sau, în anumite circumstanțe, cu o baterie AGM de aceeași capacitate. Selectarea și instalarea corectă a bateriilor joacă un rol central în cazul vehiculelor din ce în ce mai complexe. Într-un autovehicul cu tehnologie start-stop, bateria trebuie înlocuită numai cu un tip care a fost aprobat de producătorul vehiculului și care îndeplinește toate cerințele necesare.

Ar trebui să cumpăr o baterie AGM, EFB pentru un vehicul fără start/stop?
Fără un sistem start/stop, trecerea la baterii EFB sau AGM nu are sens. În plus, există riscul ca bateria să nu fie încărcată corespunzător.

Are sens să cumpărați o baterie cu o capacitate mai mare decât cea care ar trebui să fie în vehicul?
Nu. Sistemele de încărcare a autovehiculelor sunt proiectate pentru o anumită capacitate a bateriei și pentru anumiți parametri ai autovehiculului. În special atunci când conduceți pe rute mai scurte, bateria nu va avea ocazia să se reîncarce complet, iar o baterie încărcată necorespunzător pe termen lung este, de obicei, cel mai frecvent motiv pentru scurtarea duratei de viață a acesteia. Nu selectați niciodată o baterie cu o capacitate cu mai mult de 10% mai mare decât cea furnizată de producătorul vehiculului.

Ce se întâmplă dacă doresc o baterie mai puternică, cu un curent de pornire mai mare?
De regulă, toți producătorii au mai multe linii de produse, de asemenea, cu un curent de pornire mai mare, păstrând în același timp aceeași capacitate și dimensiuni ale bateriei. Prin urmare, este posibil să alegeți, de exemplu, o baterie de 54Ah cu un curent de pornire de 450 A în cea mai mică gamă până la 560 A în cea mai bună gamă (exemplu Exide Premium, Varta Silver, seria S5 de la Bosch etc.). Aceste baterii oferă, de obicei, de asemenea, o rezistență ciclică mai mare și sunt, în general, o construcție mai robustă în cazul unei funcționări mai solicitante pentru automobilele fără sistem start-stop. A plăti în plus pentru o serie superioară de baterii înseamnă o performanță mai mare și o durată de viață mai lungă.
Ce înseamnă baterie auto fără întreținere?
Nu este nevoie să adăugați electrolit sau apă distilată (dacă bateria nu este suprasolicitată permanent prin supraîncărcare etc.). Bateriile auto fără întreținere reprezintă majoritatea covârșitoare a bateriilor noi din prezent. În principiu, toate bateriile SLI obișnuite de astăzi utilizează tehnologia Ca/Ca. Prin urmare, este vorba de așa-numita baterie complet pe bază de calciu, cu o valoare minimă de autodescărcare și de consum de apă în timpul duratei sale de viață. Acesta este motivul pentru care sunt numite "fără întreținere".

Pot să schimb singur bateria la mașinile de astăzi?


De câțiva ani încoace, vehiculele noi sunt echipate în mod obligatoriu cu un sistem start-stop, iar atunci când se înlocuiesc bateriile EFB sau AGM, este necesară și actualizarea informațiilor din unitatea de control a vehiculului prin intermediul dispozitivului de diagnosticare că bateria a fost înlocuită, inclusiv setarea parametrilor noii baterii. Fără această etapă, așa-numitul sistem de gestionare a bateriei vehiculului nu va primi informații că bateria a fost înlocuită și nu va gestiona sistemul de încărcare în mod optim în funcție de parametrii noii baterii. Există riscul unei reduceri semnificative a duratei de viață a acesteia sau chiar probleme cu alte componente electronice ale mașinii. În cazul vehiculelor mai vechi, fără o sursă externă de tensiune de întreținere pe durata înlocuirii, este posibil ca radioul să fie blocat (și, ulterior, să fie necesară introducerea unui cod PIN, pe care, de exemplu, proprietarul nu îl are în cazul unui vehicul de ocazie) și ștergerea altor setări ale mașinii. Prin urmare, vă recomandăm să încredințați înlocuirea bateriei auto unui service auto profesionist, care va verifica, de asemenea, încărcarea etc., de exemplu, dacă bateria originală a fost deteriorată prematur. Acesta este, de obicei, rezultatul unui alt defect și o baterie nouă nu va rezolva problema.

De ce am nevoie de o baterie specială pentru sistemul automat start-stop?

Fiecare proces de pornire este asociat cu o cantitate mare de energie de la o baterie auto. Bateria trebuie să fie într-o stare foarte bună pentru a furniza în mod fiabil un curent de pornire ridicat. În special în cazul vehiculelor moderne cu sisteme automate start-stop, motorul este oprit de mai multe ori în timpul călătoriei. În timpul acestor faze, bateria continuă să alimenteze cu energie toți consumatorii electrici. O baterie de pornire convențională (SLI) nu este proiectată pentru această putere de încărcare (adică descărcare și încărcare continua, numai o baterie cu tehnologie start-stop poate face față acestor solicitări. Generatorul încarcă bateria de pornire în timpul mersului
La un autoturism care nu este echipat cu un sistem automat start-stop, procesul de pornire este, de obicei, un eveniment unic. În timpul conducerii, generatorul alimentează consumatorii electrici, cum ar fi sistemul de divertisment și dispozitivul de navigație, astfel încât, dacă generatorul funcționează, nu există o descărcare a bateriei de pornire în timpul călătoriei.

Călătoriile scurte reprezintă o provocare pentru acumulatorul dumneavoastră. În special în cazul bateriilor vechi și în timpul iernii, acceptarea încărcării bateriei se reduce, astfel încât nu este întotdeauna asigurată o reîncărcare adecvată în timpul călătoriilor scurte. Acest lucru poate duce la descărcarea treptată a bateriei, astfel încât, la un moment dat, bateria nu mai are suficientă energie pentru a porni motorul. Datorită tehnologiei speciale, rezistența internă a bateriilor AGM rămâne considerabil mai mică decât cea a bateriilor convenționale pe întreaga durată de viață a acestora, astfel încât este asigurată o acceptare suficientă a încărcării și pe o perioadă lungă de timp, iar călătoriile scurte cu multe faze de pornire și oprire pot fi gestionate mai bine de bateriile AGM.

Informatii interesante despre tehnologia start-stop
Sistemele start-stop necesită o baterie cu tehnologie modernă, deoarece bateriile de pornire normale nu sunt concepute pentru a face față cerințelor mai mari ale acestor vehicule.

Arhitectura sistemului electric din vehiculele moderne necesită o tehnologie de baterie compatibilă pentru a funcționa corect și fiabil. Din acest motiv, la multe vehicule, bateriile noi trebuie să fie "înregistrate" - sistemul de gestionare a bateriei (BMS) trebuie să știe ce tip de baterie este instalat în vehicul pentru a exploata întregul său potențial. Dacă o baterie incorectă este instalată în vehicul sau nu este înregistrată corect, acest lucru poate duce la deteriorarea prematură a bateriei și la o altă defecțiune.